zaraangelique

GEIRANGER DEL 1

Kategori: Allmänt



 
Denna plats är något som alla borde ha på sin att-uppleva-lista. Bilderna må vara fina, men de beskriver inte hur det faktist ser ut. Jag har nog förbrukat alla ord tidigare för hur vackert Norge är men detta är helt obeskrivligt. 
Vädret kunde inte heller ha varit bättre, 30 grader i solen uppe i dalen där vi tillbringade första natten. 
Stigen till dalen var då ingen dans på rosor inte. Det tog 3 timmar och 15 minuter att ta sig fram de dryga 4 kilometrarna genom diverse dushar(vattenfall) och stigen i sig var en sevärd fors här och var. 
Dag 2 blev det klättring ner till fjorden längs en nästan 2 km brant stig, sick sack rätt ner. Men det var det då värt för nu har jag simmat i fjorden! Och när jag kom upp ur vattnet dök en nyfiken liten delfin upp med sin glänsande rygg bara några meter ifrån mig! Då var jag helt i extas för det hade jag inte ens kunnat drömma om. Sen gick det faktist fortare upp tillbaka än ner, men fyyfan vilken lårträning. Den 1,5 timmen måste nog motsvara tusentals utfallssteg åt alla håll med tyngder. Sen var man ganska slut, men vi skulle ännu tillbaka in till Geiranger innan dagen var slut. 

En voi kuvailla kuinka kaunis tämä paikka oli. Pakko kokea! Kolme päivää ja paras mahdollisimman säät. Auringossa oli 30 astetta lämmintä noin 500 m.p.y. illalla. Toinen päivä näin delfiiniä livenä ensimmäinen kerta eläinpuiston ulkopuolella! Kävin uimassa ja pari minuutin jälkeen ilmestyi pieni utelias delfiini muutaman metrin päästä. Polkut olivat koko ajan rankat ja todella haastavat. Olin ihan loppu slut jokaisen päivän jälkeen, mutta oli kyllä jokainen hikipisaran arvosta!

Kommentarer

  • Magdalena säger:

    Alltså WOW! helt otroligt fint..lite ja e avis nu :D vill dit! krams

    2013-05-23 | 21:26:15

Kommentera inlägget här: